Legile anti-poluare devin din ce in ce mai stricte, iar producatorii de automobile trebuie sa includa in mod constant imbunatatiri pentru a le respecta. Una dintre aceste imbunatatiri au fost la acea vreme filtrele anti-particule, esentiale pentru a se conforma reglementarilor europene privind emisiile. Vezi mai multe pe depozit catalizatoare si cumparam catalizatoare .
In aceasta postare va spunem tot ce trebuie sa stiti despre acest filtru, prezent in majoritatea masinilor diesel si pe benzina:
Ce este? Cum functioneaza? Ce defectiuni are si cum sa le evitati?
Ce este filtrul de particule auto si cum functioneaza?
Este o componenta care are ca misiune reducerea si eliminarea emisiilor poluante de particule solide generate de autoturisme. Desi in primii ani a fost instalat in principal in motoare diesel (numite FAP sau DPF), astazi este prezent si in motoarele pe benzina (numit GPF “Filtru de particule pe benzina” sau PPF “Filtru de particule pe benzina”).
In aceasta adoptare in masa a benzinei, intrarea in vigoare, in septembrie 2018, a schimbarii ciclului de omologare NEDC la WLTP si a reglementarilor privind emisiile Euro 6c, care au stabilit aceleasi limite de particule pentru motoarele pe benzina si diesel, a avut multe de-a face cu aceasta.
Acesta este situat in teava de esapament si este responsabil pentru retinerea tuturor particulelor solide (fum negru si carbune) generate in arderea motoarelor vehiculului. Odata ce filtrul este plin, acesta este responsabil pentru incinerarea acestor particule, printr-un proces de curatare numit regenerare.
Diferenta este ca la motoarele pe benzina temperatura gazelor de esapament este mai mare si este mult mai usor ca particulele prinse de filtru sa arda. De asemenea, nu este necesara in filtrele GPF utilizarea aditivilor, cum ar fi AdBlue, pe care dieselurile cu sistem SCR le necesita.
Filtrul de particule, impreuna cu catalizatorul, fac posibila reducerea pe cat posibil a nivelurilor de emisii nocive, cu o eficienta de peste 95%.
Ce tipuri de filtre de particule exista in motoarele diesel?
Exista practic doua tipuri de filtre de particule:
FAP integrat in setul de conversii
Este integrat in ansamblul convertorului catalitic si instalat dupa galeria de evacuare.
Fap individualizat cu aditiv de conversie
In acest caz, filtrul de particule este independent si este instalat dupa convertorul catalitic, care utilizeaza un aditiv suplimentar de conversie pentru procesul de incinerare a particulelor.
Cele mai frecvente defectiuni ale filtrului de particule
Filtrele de particule din motoarele diesel au fost o mica durere de cap pentru unii soferi inca de la aparitia lor. In cazul in care filtrul devine infundat, din cauza acumularii excesive de particule, acesta nu va lasa gazele de esapament sa treaca si apoi se va aprinde o lumina de defectiune in panoul de instrumente. Intr-un astfel de caz, motorul poate esua.
Cateva sfaturi pentru a incerca sa eviti problemele, sunt:
- Evita calatoriile foarte scurte: filtrul de particule trebuie sa ajunga la o temperatura mai mare de 600 de grade pentru a functiona si, prin urmare, in calatorii scurte, filtrul anti-particule nu functioneaza corect.
- Iesiti la drum lung din cand in cand.Daca de obicei va deplasati exclusiv prin oras, este recomandabil sa conduceti pe autostrada cel putin 30 de minute la fiecare 1.000 km, la aproximativ 2.500 rpm.